Gün geçtikçe influencer marketing ne demek, nasıl influencer olunur gibi sorularla daha çok karşılaşmaya başladık. Yaşamakta olduğumuz dijital çağda en iyi satış oranlarını yakalayabilmek, pazarlama stratejilerini verimli bir şekilde kullanabilmek için e ticaret ve influencer marketing ayrılmaz bir ikili oldu.

Pazarlama stratejileri bu yönde ilerlemeye devam ederken işletmelerin %94’ü influencer marketing stratejileri ile satış miktarlarını ve markalarının genel itibarlarını artırabildiklerini dile getirmekte. Memnuniyetin bu denli yüksek olması ile birlikte günümüzde 5 işletmeden 4’ü influencer pazarlama(iş birliği) stratejilerini benimseyerek uygulamaktadır.

Bir ürün ya da hizmet satın almak isteyen tüketicilerin yarısından fazlasının influencer marketing platform ve çalışanları aracılığıyla tanıtılan ve olumlu incelemeler yapılan ürünlere yöneldiği görülmektedir. Tüketiciler üzerinde bu denli büyük bir etkiye sahip olan bu sektörde dönüşüm oranı da oldukça yüksektir. Araştırmalara göre influencer marketing için yapılan her 1 dolarlık yatırım ortalama 5 dolar getiri sağlamaktadır.

Gün geçtikçe daha çok rağbet gören bu sektörü öğrenerek geçimini sağlamayı hayal etmeyen kişi kalmadı denebilir.

Sizler de hem günümüzde hem gelecekte varlığını popüler bir şekilde sürdürecek bu sektörde başarılı olmak istemez misiniz? Cevabınız ‘Evet’ ise İnfluencer Marketing ile Para Kazanma 2024 Rehberi’ne hoşgeldiniz.

Bu yazımızda Türkiye’de influencer marketing nedir, marka işbirliği nasıl yapılır, influencerlar ayda ne kadar kazanıyor gibi merak ettiğiniz birçok soruya cevap bulabileceksiniz.

İçindekiler

Influencer Marketing Nedir?

İnfluencer marketing; sosyal medya platformları aracılığıyla kendi alanlarında uzmanlıklarını sergileyen insanların, yani influencerların, markalar ile işbirliği yaparak ürünlerini ya da hizmetlerini tanıtmalarıdır. İnfluencer marketing Türkçesi, etki altına alarak pazarlama yapmadır.

Sosyal medya aracılığıyla yapılan influencer marketing; kullanıcıların güvenebildiği, takipçi sayısı ve etkileşim oranı yüksek kişilerin ürün değerlendirerek tavsiye etmeleri üzerinden ilerler.

Tüketicilerde sosyal kanıt izlenimi yaratan influencer tavsiyeleri, markaların rakipleri arasından sıyrılıp satışlarını artırabilmeleri için büyük bir pazarlama potansiyeline sahiptir.

Sosyal medyanın hayatımıza girişinden itibaren, reklam amacıyla yapılan işbirlikleri; 2009 yılında ABD Federal Ticaret Komisyonu’nun çıkardığı bir blogger yasası ile artık daha aleni bir şekilde uygulanmaya başlandı ve 2009 yılından bu yana hızla büyümeye devam etti.

Özellikle son beş yılda influencer marketing piyasasının ekonomik değeri Influencer Marketing Hub‘a göre 2022 yılında 16,4 milyar dolar olarak hesaplandı. Bu rakam 2023’te 21,1 milyar doları aştı, 2024 yılında da artarak devam etmesi bekleniyor.

Günümüzde en çok tercih edilen pazarlama yöntemlerinden olan influencer marketing, markaların kendi amaçları için uygun olan influencer çeşitleri ile işbirliği yapmasıdır. Bu pazarlama yöntemi marka farkındalığı oluşturma, ürün veya hizmet tanıtımı, içerik oluşturarak doğru hedef kitleye ulaşmak ve sosyal kanıt oluşturma gibi birçok amaçla kullanılabilir.

Bu amaçlar doğrultusunda markalar daha geniş kitlelere ulaşarak ürünlerini tanıtabilir, satış oranlarını artırabilir ve tüketicilerin güvenini kazanabilir. Peki influencer marketing hangi platformlarda uygulanır?

İnfluencer marketing platform çeşitleri:

  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok
  • Facebook
  • Bloglar
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Twitch
  • Snapchat

Bu platformlar dışında markanın hitap etmek istediği kitleye bağlı olarak firma sahipleri diledikleri sosyal medya mecralarında işbirliği kurabilirler. İşbirliği yapılacak influencer ve sosyal medya platformu seçilirken etkileşim oranları dikkate alınmalıdır.

2016 yılının başlarından itibaren Instagram, YouTube, Facebook ve Twitter’da 200.000’den fazla gönderinin incelendiği bir araştırma ile platformlardaki etkileşim oranları bulunmak istenmiştir. Bu oranları hesaplayabilmek için her platformun sunduğu hizmete göre beğeni, yorum, paylaşım, görüntüleme ve anlık takipçi sayısı göz önünde bulundurulmuştur.

Araştırmanın sonucuna göre sosyal medya platformlarında paylaşılan video etkileşim oranları:

Nano Influencer Marketing (1K-10K Takipçi)Micro Influencer Marketing (10K-100K Takipçi)Macro Influencer Marketing (100K-1M Takipçi)Mega Influencer Marketing (1M+ Takipçi)
YouTube%6.7%6.2%5.0%4.0
Instagram%4.4%2.4%1.8%0.7
Facebook%0.42%0.13%0.03%0.01
Twitter%0.17%0.04%0.015%0.008
Tablo: Farklı influencer çeşitlerine göre sosyal medya platformlarında paylaşılan videoların etkileşim oranları.

Birçok platform sadece video değil farklı tarzlarda paylaşım seçenekleri sunduğu için genel anlamda bakıldığında platformların influencer marketing açısından tercih edilme oranları değişmektedir. Ayrıca influencerlar da yer almak istediği platformu bulunduğu gruba göre seçmektedir.

Örneğin mikro ve nano influencerlar instagram influencer marketing tercih etme eğilimindeyken, makro ve mega influencerlar TikTok influencer marketing platformuna yönelmekte.

Influencer marketing platform çeşitleri arasında devasa büyüme yaşayanlardan birisi de TikTok olarak görülmektedir. 2025 yılına kadar 955 milyardan fazla kişinin uygulamayı kullanması beklenmekte ve bu sebeple influencer marketing TikTok platformu kullanılarak e-ticaret konusunda yüksek etkilere sahip olmaktadır.

En yaygın pazarlama yöntemlerinden biri haline gelen influencer marketing nedir anlayabilmek için öncelikle influencer nedir ve çeşitleri nelerdir bilmek gerekir.

Influencer Ne Demek?

Influencer, belirli kitleler üzerinde etki sahibi olan ve bu kitleleri yönlendirebilen kişilere denir. İnfluencer bir meslek mi sorusu çok fazla tartışılmış olsa da artık geleceğin meslekleri bu yönde hızla ilerlediği için rahatlıkla birçok kişinin tercih ettiği bir meslek olduğunu söyleyebiliriz.

Sosyal medya hesabı yöneten influencerlar, takipçi kitlelerinin davranışlarını yönlendirerek alışveriş yapmalarını sağlama konusunda büyük etkiye sahiptir.

Influencer Çeşitleri Neler?

Herkes influencer olabilse de her birinin çok büyük takipçi kitlelerine ulaşması mümkün değildir. Ancak günümüzde devasa takipçi kitlesine sahip olmadan da çok karlı işbirlikleri yapmak mümkün.

Milyonlarca takipçisi olan bir influencer işbirliği yapmak daha fazla dönüşüm elde edilebileceğini düşündürse de markanız için en uygun influencer marketing stratejisi bu olmayabilir.

Konuyu daha açık bir şekilde ele almak gerekirse bazı sosyal medya hesaplarının çeşitli demografik özelliklerde çok büyük takipçi kitleleri olsa da, markanız için en verimli olan daha küçük ancak ürününüzü alma potansiyeli yüksek takipçi kitlesine sahip bir influencer ile çalışmak olabilir.

Instagram’da kaç kişi takip ederse para kazanılır sorusu da mega, macro, micro ve nano olmak üzere 4 grupta incelenen influencer türlerine göre değişmektedir.

İnfluencer türleri hangi özelliklere göre isimlendirilir, sizin için en uygun influencer çeşidi hangisi gelin daha detaylı bir inceleme yapalım!

Mega Influencer Nedir?

Celebrity influencer olarak da bilinen mega influencerlar, 1 milyondan fazla takipçi sayısına ulaşmış ve genellikle farklı alanlarda ünlü olarak çok fazla kişi tarafından tanınmış kişilerden oluşur.

Mega influencer marketing ile markanızı çok geniş topluluklara tanıtabilirsiniz ancak diğerlerine göre fiyat farkı oldukça fazla olacaktır.

Ayrıca geniş takipçi kitlesinde çok farklı ilgi alanlarına sahip kullanıcılar olduğu için ürününüzün hitap edeceği kullanıcıların sayısı düşük kalabilir.

Peki mega influencer marketing kimler için uygundur?

  • Herkese hitap edebilecek ürün grubu olan markalar
  • Ürün satışından çok marka bilinirliği ve prestijini geliştirmek isteyen firmalar
  • Yüksek reklam bütçesi ve kaynakları olan kurumsal şirketler
  • Ürünlerinin lüks olduğunu yansıtmak isteyen markalar

Macro Influencer Ne Demek?

Tutarlı içerik oluşturma ve kendi alanlarında uzmanlığını kanıtlayıp o alanı merak eden takipçileri elde etme prensipleri üzerinde gelişen macro influencer marketing, 100.000 ile 1 milyon takipçi arasında bir kitleye hitap eder.

Takipçileri genel olarak ortak ilgi alanlarına sahip olduğu için macro influencerlar ünlülere kıyasla daha hedefe yönelik bir yaklaşımdadır. Ünlüler kadar yüksek maliyetlerde olmasa da macro influencer marketing de küçük işletmeler için yüksek fiyatlı görülebilir.

Kimler macro influencer marketing tercih edebilir?

  • Yalnızca belirli ve geniş bir kitleye hitap ederek daha fazla dönüşüm hedefleyen markalar
  • Kar amacı gütmeden hitap etmek istediği kitleye duyuru yapmak, marka bilinirliğini oluşturmak isteyen orta ve büyük ölçekli firmalar

Micro Influencer Nasıl Olur?

10.000 ile 100.000 arasında takipçisi bulunan micro influencerlar büyümek için içeriklerini çeşitlendirerek, takipçileri ile sürekli etkileşime geçerek, takipçileri ile arasında samimiyet ve güveni güçlendirerek çok fazla çaba gösterirler.

Bu sebeple micro influencer marketing piyasada en çok tercih edilen yöntemlerden birisidir. Gösterdikleri çaba ve kurmayı başardıkları etkileşimler sayesinde takipçi sayıları macro influencerlara göre az olsa da ürünleri pazarlama konusunda yaklaşık %20 daha fazla dönüşüm elde ettikleri görülmektedir.

Micro influencer marketing yöntemini kimler kullanmalıdır?

  • Ürünlerini hem yüksek miktarlarda kişiye tanıtmak hem de bunu samimi bir yolla yapmak isteyen markalar
  • Micro influencer ajansı ile çalışarak belirli bir bölgede bilinirlik sağlamak isteyen yerel işletmeler
  • Spesifik hedef kitleleri olan markalar

Nano Influencer Nedir?

10.000 takipçiden daha az kitleye sahip olan nano influencerlar takipçileri ile samimi bir iletişim kurarlar, yakın ve güvenilir hissettirirler. Bu, influencer ve takipçi arasındaki bağı güçlendiren bir durumdur.

Hitap ettikleri kitle küçük olsa da influencer çeşitleri arasında en fazla etkileşim oranına sahip olmaktalar. Küçük takipçi kitlesinin daha fazla ortak özellikleri olacağı için kişilere daha fazla hitap eden özel içerikler paylaşabilirler.

Ayrıca uygun fiyatlarla işbirliği gerçekleştirerek markalar için bütçe dostu pazarlama seçeneği sunarlar.

Nano influencer marketing kimler için uygun olur?

  • Küçük ve orta ölçekli firmalar
  • Yerel işletmeler
  • Bağımsız girişimciler
  • Ürünlerinin piayasada etkisini ilk etapta küçük çaplı görmek isteyen yenilikçi firmalar
  • Spesifik bir gruba hitap eden markalar

Nasıl Influencer Olunur?

Influencer olmak, yetenek ve stratejik planlama gerektirir. Bir topluluk üzerinde etki sahibi olmak ve bunu sürdürülebilir hale getirmek yetenek gerektirir. Ancak sadece yetenekli olmak yetmez. Başarılı bir influencer olmak için piyasayı sürekli olarak araştırmak, yenilikleri takip etmek ve trendlere uyum sağlamak olmazsa olmazdır.

İşte başarılı bir influencer olmak için yapmanız gerekenler:

  1. Yeteneğinizi Belirleyin: İlgi duyduğunuz ve yetenekli olduğunuz bir niş seçimi yapmak, başarılı bir influencer olmanın anahtarıdır. Güzellik, seyahat, yemek ve teknoloji gibi birçok alan içinden yetenekli olduğunuz bir nişi seçebilirsiniz.
  2. İlgi Çekici İçerikler Üretin: Paylaşacağınız içeriklerin başarılı olması için kaliteli ve özgün olması gerekir. Fakat sadece kalite yeterli değildir. İçeriklerinizi büyük kitlelerin ilgisini çekebilecek şekilde üretin.
  3. Takipçi Kitlesi Hedefleyin: Takipçi sayısının yüksek olması oldukça önemlidir ancak bundan daha önemli olan, doğru takipçi kitlesini hedefleyebilmektir. Etkileşim getirebilecek kitleleri kendinize çekmeye çalışın.
  4. Etkileşim Kurmayı Teşvik Edin: Takipçilerinizle samimi bir iletişim kurun ve güven ortamı oluşturun. Böylelikle takipçileriniz de sizinle daha fazla iletişime geçmeye çalışacak ve etkileşim kuracaktır.
  5. İstikrarlı Olun: Paylaşımlarınızı düzenli yapmaya özen gösterin. Ayrıca paylaşım yaparken en çok etkileşim alabileceğiniz saatleri araştırıp, buna göre gönderilerinizi yayınlamalısınız.
  6. Objektif Olun: Ürün tanıtımı yaparken sadece reklam geliri almak için takipçilerinizi yanlış yönlendirmeyin. Objektif yorumlar yapmadığınızda takipçi kitlenizin güveni kırılır ve kısa zamanda takipçi sayınız azalır.

Influencer Sertifikası Nedir?

Ticaret Bakanlığı’nın belirlediği Influencer Sertifikası, sosyal medya fenomenlerinin (influencer) takipçi kitlesine ve bu influencerlar ile işbirliği yapmak isteyen markalara güvenilirliği kanıtlaması amaçlanan bir belgedir.

Günümüzde en etkili reklam stratejilerinden birisi influencer marketing olduğu için güvenilir bir influencer ile işbirliği yapmak oldukça önemli. Bu nedenle influencer marketing sektöründe de e-ticarette uygulanan “Güven Damgası” niteliğinde bir sertifikaya ihtiyaç duyuluyor.

Geniş kitleler üzerinde etki sahibi olan influencerlar; güvenilirliklerini ispatlayabilmek için Ticaret Bakanlığı’nın 2024-2028 Stratejik Planı ile Influencer Sertifika Programı‘na alınıp, eğitim ve denetimlere tabi tutulacak. Bu uygulama ile Influencer Sertifikası bulunmayan hiç kimse, influencer marketing yaparak para kazanamayacak.

Ticaret Bakanlığı Influencer Sertifikası Nasıl Alınır?

Ticaret Bakanlığı’ndan Influencer Sertifikası alabilmek için Influencer Sertifika Programı başvurusu yapmak gerekli. Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan ve Reklam Özdenetim Kurulu ile Reklam Kurulu işbirliğinde gerçekleştirilen bu programda öncelikle influencer olma eğitimleri veriliyor.

Influencer Sertifikası Programı 2024 yılında yeni oluşturulan bir program olduğu için başvuru şartları henüz tam olarak belirlenmedi. Fakat bu programa katılıp sertifika almayanların influencer olamayacağı net bir şekilde bildirildi.

Markalarla İş Birliği Nasıl Yapılır?

Influencer marketing yöntemi ile pazarlama stratejilerinin kullanımının günden güne artış göstermesi, bu yöntemin kendi içinde de çeşitlenmesine sebep oldu. Günümüzde influencer marketing sadece bir hesapta tanıtım yazısı ya da videosu paylaşımları dışında çok daha fazla şekillerde uygulanmaktadır.

Influencer iş birliği basit bir reklamdan çok daha etkilidir. Öncelikle reklam ve işbirliği ne demek netleştirelim.

Reklam, direkt olarak bir ürünü tanıtmaktır. Bu nedenle tüketicilerde objektif bir yaklaşım algısı yaratamaz ve güveni azaltır. Influencer işbirliği ise tanınan ve güven veren kişilerin ürünleri tavsiye etmesi üzerine kurulduğu için tüketicilere daha güvende hissettirir. Böylelikle iş birliği yapan markalar, daha yüksek dönüşüm oranı alarak başarılı bir pazarlama stratejisi tercih etmiş olur.

İşte en çok tercih edilen influencer marketing işbirliği yöntemleri:

  • Sosyal medya hesabını devretme: Influencer iş birliği doğrultusunda markalar profillerini bir süreliğine influencerların yönetmesine izin verir. Bu yöntem en yaygınlarından birisi olmasa da sektöre bağlı olarak avantajları vardır.
  • Affiliate marketing: Trendyol influencer marketing gibi e ticaret platformları ya da daha küçük çaplı işletmeler, affiliate marketing stratejilerini tercih etmektedir. Bu sayede, yapılan marka işbirliği doğrultusunda direkt olarak maddi dönüşüm elde edilirken; influencerlar ile yapılan anlaşmalara bağlı olarak komisyonlu çalışma sistemi uygulanır.
  • Sponsorlu içerikler: Genellikle instagram influencer marketing stratejisi olarak kullanılan bu yöntemde, influencerlar yapılan anlaşmalara uygun olarak markalara özgün içerik üretirler.
  • Kutu açılımları: Markalar, sosyal medya yıldızlarının ürünlerini inceleyip güzel yorumlar yapacağını umarak influencerlara hediyeler gönderir. Influencerların reklam için aldığı ücretlerle karşılaştırıldığında gönderilen hediyelerin maliyeti neredeyse sıfırdır.
  • Marka elçisi programları: Şirketlerin sunduğu marka elçisi programları ile bu markaları tavsiye etmek isteyen influencerlar programa başvurabiliyor ve bu sayede daha içten yapılan paylaşımlar ile dönüşüm oranları artırılabiliyor.

Kutu açılımları oldukça risklidir. Örneğin gönderdiğiniz hediye hiç incelemeyebilir ya da influencerın olumsuz geri bildirimleri ile sonuçlanabilir. Ayrıca firmaların tüketicilere gönderdiği ürünler influencer kutu açılımında göründüğü gibi albenili ve özenli olmazsa tepkilere maruz kalabilir. Bu yüzden, bu stratejiyi kullanmadan önce bu olasılıklar üzerinde ciddi değerlendirmeler yapılmalıdır.

Faaliyet gösterilen sektör ve ürün grubunuza göre çok daha yaratıcı yöntemler deneyerek strateji oluşturmak mümkündür. Markalarla işbirliği yapmak ve gelir elde etmek için mutlaka stratejik davranmak gerekir.

Peki, influencer marka işbirliği nasıl yapılır, hangi adımlar takip edilmelidir?

  1. Hedeflerinizi, bütçenizi ve temel performans göstergelerinizi (KPI) belirleyin.
  2. Hedef kitlenizin ilgi gösterdiği sosyal medya platformunu belirleyin. Örneğin teknik ürün satışlarınızı artırmak için LinkedIn tercih edebilir ya da daha günlük hayatın içinde olan ürün satışlarınızı Instagram, TikTok, YouTube gibi seçimler yapabilirsiniz.
  3. Seçtiğiniz sosyal medya platformu üzerinde sizin hedef kitlenize hitap eden influencerları belirleyin.
  4. En iyi etkileşim sağlayabileceğini düşündüğünüz influencer çeşitlerini takipçi sayılarına göre değerlendirin. İnfluencer marketing fake followers yani sahte takipçi konusunda dikkatli davranılması gereken bir pazarlama yöntemidir. İşbirliği yapacağınız kişinin organik takipçi kitlesi olduğundan emin olun.
  5. Bir iş ortağı belirledikten sonra; sosyal medya gönderileri, incelemeler, sosyal kanallarda şirketinizden bahsedilmesi, etkinliklere katılım gibi çıktıları ve sürecin nasıl ilerleyeceğini belirleyin.
  6. Yapılacak olan faaliyetler doğrultusunda karşılıklı fiyat teklifleri sunarak ne kadar ödeme yapılacağını ve bu ödemenin nasıl yapılacağını netleştirin.
  7. En avantajlı ödeme yöntemini tercih edin. Size uygun bir ödeme yöntemi ile kazancınızı tahsil edin.
  8. Bir anlaşmaya vardığınızda; yazılı bir sözleşmede teslimatları, ödemeyi, içerik oluşturma sürecini, kampanya yönetimi sorumluluklarını ve zaman çizelgelerini belirtin. Ortağınızın açıklama politikalarını netleştirin ve açıklama dilinin içeriğin güvenilirliğini geçersiz kılmadığından emin olun. Örneğin, “Ürünleri incelemem için para alıyorum, ancak görüşler bana ait” ifadesi, “Bu inceleme sponsorlu içeriktir” ifadesinden daha fazla güven oluşturacaktır.

Influencerlara Nasıl Ürün Gönderilir?

Influencer ürün tanıtımı üzerine kurulmuş bir meslek olduğu için markaların ana hedefi, doğru influencer ile anlaşarak ürünlerini onlara ulaştırmaktır. Uzun vadede influencer marka işbirliği kurabilmek için markalar influencerlara ürünlerini hediye eder.

Hiçbir ücret alınmadan gönderilen ürünler influencerlara ulaştığında teşekkür amaçlı video çekebilirler. Fakat bu noktada influencerların ilgi alanlarına göre doğru ürünü hediye etmek kritik bir faktördür. İnfluencerlar ilgi alanı dışında kalan hediyeleri paylaşmak istemezler.

Bunun sebebi hem doğal bir şekilde içeriğe dökmede sıkıntı yaşayacak olmaları hem de takipçilerinin bu paylaşımı güvenilir olmayan bir reklam şeklinde algılayacak olmasıdır.

Influencer hediye karşılığında paylaşım yaptığında, markalar için en ucuz pazarlama stratejisi gerçekleştirilmiş olur. Gönderilen hediyelerin amacına ulaşabilmesi için birtakım kriterlerin göz önünde bulundurulması gerekir.

Ürün göndermek için doğru influencer olup olmadığı şu faktörlere göre belirlenir:

  • Yaş
  • İlgi alanı
  • Takipçilerinin etkileşim oranı
  • Takipçi sayısı
  • Daha önceki paylaşımlar ile sizin ürününüz arasında bağlantı olması

Haydi bu durumu bir örnek ile daha net gözlemleyelim!

Kırışıklık kremi satan bir firmanın ürününü bir influencera hediye ederek bunun karşılığında hiçbir ücret ödemeden tanıtım yapmak istediğini düşünün.

Ürün özellikleri doğrultusunda firmanın öncelikle orta yaşlı bir influencer ile çalışması gerektiğini söyleyebiliriz. Hiç kırışıklığı olmayan genç birinin bu ürünü tanıtması etkileşimi artırmayacaktır.

Takipçi kitlesinin ilgi alanı da influencerın ilgi alanları ile ortak noktalarda buluştuğu için, seçeceğiniz influencer cilt bakımı ve güzellikle ilgilenen birisi olmalı. Hatta daha önceki paylaşımlarında yaşlılık ya da kırışıklık ile ilgili içerik üretip bu içerikten etkileşim alan birisi tam istediğiniz profil olur.

Son olarak aradığınız profile uyan influencerlar arasından takipçi sayısı ve etkileşim oranı en yüksek olanı seçerek hediyenizi gönderebilirsiniz.

Marka İnfluencer İşbirliği Örnekleri 2024

Sosyal medya işbirliği, influencer marketing için olmazsa olmazdır. Influencerlar ile işbirliği yapan markalar diğer reklam stratejilerine göre çok daha başarılı olmaktadır. Bunun nedeni, günümüzde neredeyse herkesin en az bir sosyal medya platformunu kullanıyor olması ve reklam izlediğini fark etmeden ürün yerleştirme videolarına maruz bırakılması.

Bu şekilde uygulanan influencer marketing yönteminde iş birliği yapan markalar; öncelikle hangi platformda reklam vermek istediğini belirlemeli, daha sonra bu platformda kendi ürünlerine en uygun takipçi kitlesine sahip influencer ile anlaşmalıdır.

Aynı şekilde influencerlar da marka işbirliği örnekleri neler diye araştırarak kendi ilgi alanlarına en uygun markayı bulabilir ve influencer marketing için iş birliği teklifi yapabilir. Bunun dışında büyük markaların belirli dönemlerde açtığı affiliate marketing programlarına da başvuru yapabilirler.

İş birliği(affiliate) yapabileceğiniz platformlar:

  • Trendyol İş Birliği
  • Tiktok İş Birliği
  • Instagram İş Birliği
  • Twitch İş Birliği
  • Youtube İş Birliği
  • AmazonPrime İş Birliği
  • Hepsiburada İş Birliği
  • Spotify İş Birliği

Trendyol İş Birliği Nasıl Yapılır?

E-Ticarette influencer marka işbirliği ile satışları artırma stratejisi çok fazla tercih ediliyor. Bu stratejiyi en çok uygulayan platformlardan birisi de Trendyol.

Trendyol influencer işbirliği Türkiye’de en çok bilinen marka işbirliklerinden birisidir. Birçok influencerın Trendyol iş birliği yaparak büyük gelirler elde ettiğini duyabilirsiniz. Takipçi sayısı yüksek olan hesaplar, Trendyol Affiliate programına katılarak paylaştıkları link üzerinden komisyon geliri elde ediyor.

Trendyol Affiliate programında;

  • İnfluencerların paylaştığı ürün linki üzerinden satılan her ürün için %15
  • Linkte paylaşılan ürün dışında bir ürün satışı için %5
  • Elektronik kategorisindeki ürün satışları için %2 komisyon alarak gelir elde edilebiliyor.

Ayrıca Terendyol, bir önceki ay paylaşılan affiliate linki üzerinden yapılan ciroya göre influencerların Trendyol markalarında kullanabilecekleri kuponlar tanımlıyor.

Yapılan ciroya göre kupon miktarları ise şu şekilde:

  • 2.000-3.000 TL ciro için 100 TL Kupon
  • 3.000-4.000 TL ciro için 200 TL Kupon
  • 4.000-5.000 TL ciro için 300 TL Kupon
  • 5.000-10.000 TL ciro için 600 TL Kupon
  • 10.000-50.000 TL ciro için 700 TL Kupon
  • 50.000-100.000 TL ciro için 800 TL Kupon
  • 100.000-300.000 TL ciro için 900 TL Kupon
  • 300.000-500.000 TL ciro için 1000 TL Kupon
  • 500.000 TL üzerindeki cirolar için ise 1250 TL Kupon vermektedir.

Bunun için tek yapmanız gereken uygulama üzerinden istediğiniz ürünleri seçerek koleksiyon oluşmak ve bu koleksiyonu paylaş seçeneğine tıkladığınızda verilen linki takipçilerinize iletmek. Fakat isteyen herkes Trendyol linki paylaşarak komisyon alamıyor, bunun için belirli koşulların sağlanması gerekli.

Trendyol Affiliate Marketing şartları:

  1. 18 yaşından büyük olmak.
  2. Instagram’da 30.000’den fazla takipçi olması.
  3. Takipçilerin doğal yollarla kazanılmış olması.
  4. Etkileşim oranlarının yüksek olması.
  5. Aktif ürün satışı yapılan bir hesap olmaması.
  6. Gelirini fatura edebileceği, vergi levhası bulunan bir şirketi olması ya da Sosyal İçerik Üreticisi Muafiyet yöntemi ile çalışması gereklidir.

Tiktok İş Birliği Nasıl Yapılır?

Tiktok Influencer Marketing; markaların influencerlarla işbirliği yapmasıdır. Markalar Tiktok iş birliği yapabilmek için öncelikle ürünlerine uygun takipçi kitlesi bulunan bir influencer seçmelidir. Daha sonra bu influencer ile ürünleri tanıttığı kısa video içerikler üretmesi için anlaşma yapılır.

Tiktok içerik üreticisinin oluşturduğu video markanın kendi hesabında ve influencerın Tiktok hesabında yayınlanır. Tiktok işbirliği yapılması markanın kendi reklamını yapmasından daha etkilidir çünkü tüketiciler takip ettikleri influencer hesabında gördükleri videoları reklam olarak görmedikleri için daha fazla güvenip satın alma eğilimindedir.

Bunun en belirgin örneği Tiktok videoları ile oluşan trendlerdir. Bir influencer tarafından Tiktokta kullanılan ve çoğu kişinin bilmediği bir ürün, kısa bir süre içinde dünyanın her yerinde talep görür hale gelmektedir. Fakat Tiktok marka işbirliği ile popüler olabilecek ürünler çoğunlukla genç yaş grubuna hitap eden ürünlerdir.

Instagram İş Birliği Nasıl Yapılır?

Instagram influencer marka iş birliği sayesinde markalar çok daha etkili satış stratejileri izleyebiliyor. Marka iş birliği yapmak isteyen bir instagram fenomeni, etkileşim oranı yüksek takipçi kitlesine sahip olmalıdır.

Büyük markalar, influencer iş birliği için belirli dönemlerde affiliate programları açar. Instagram influencerları da bu fırsatları kaçırmamak için güncel kalmalı ve çalışmak istedikleri markalara göre profillerini optimize etmelidir.

Instagram işbirliği Tiktok’a göre daha geniş bir yaş grubuna hitap eder. Bu nedenle marka iş birliği fırsatı daha fazladır.

Instagram marka iş birlikleri farklı yollarla yapılabilir. Örneğin bir marka tanınırlığını artırıp güven oluşturmak istiyorsa influencerlar ile ortak bir etkinlik yapabilir ve bu etkinliğin post olarak paylaşılması konusunda anlaşma yapar. Amaç direkt olarak ürün satışı ise, influencerdan ürün inceleme videosu paylaşarak bu ürünü tavsiye etmesi istenebilir.

Markaların instagram iş birliği için yapması gerekenler ise şu şekildedir:

  1. Ürünü satın almak isteyecek takipçi kitlesi bulunan influencerları belirleme.
  2. İşbirliği için bütçe belirleme ve bu bütçe doğrultusunda teklif hazırlama.
  3. Belirlenmiş olan influencerlar ile iletişime geçme ve en mantıklı anlaşmayı yapma.
  4. Yapılması istenen paylaşımı planlama.
  5. Instagramda paylaşılan gönderinin dönüşümlerini takip etme.

Twitch İş Birliği Nasıl Yapılır?

Çoğunlukla Y ve Z kuşağına hitap eden Twitch yayınları, izleyicileri büyük oranda etkisi altında bırakır. İstatistiklere bakıldığında; Twitch kullanıcılarının %64’ünün influencer önerilerine göre ürün satın aldığını ve hatta ürünün influencer ile bağlantısı olmasa bile, kullanıcıların %56’sının reklam gördüğü anda alışveriş yapma eğiliminde olduğunu görüyoruz.

Twitch influencerlarının marka işbirliği yaparak gelir elde edebilmeleri için iştirak ya da partner seviyesine ulaşması gerekir. İştirak seviyesindeki influencerlar, reklam geliri elde edebilir ve abonelik verebilir. Partner seviyesinde ise bunlara ek olarak “doğrulandı” ibaresi ve yayıncılara özel olarak tasarlanan etiketler yer alır.

Twitch’te influencerların iştirak seviyesine ulaşması için:

  1. En az 8 saat yayın yapmış olması,
  2. En az 7 farklı günde yayın yapmış olması,
  3. En az 50 takipçiye ulaşması ve
  4. Yayın başına en az 3 izleyiciye sahip olması gerekmektedir.

Partner seviyesine ulaşarak marka iş birliği yapabilmek için sağlanması gereken koşullar ise şu şekildedir:

  1. En az 25 saat yayın yapmış olma.
  2. En az 12 farklı gün yayın açma.
  3. Yayın başına en az 75 izleyiciye ulaşma.

Youtube İş Birliği Nasıl Yapılır?

Youtube içerik üreticileri influencer olarak marka iş birliği yapabilir. Uzun ve açıklayıcı içeriklerin daha fazla ilgi gördüğü bu platformda en çok tercih edilen influencer marka iş birliği paylaşımları; ürün inceleme ve ürün karşılaştırma videolarıdır.

Youtube’ta hedef kitle olarak tüm yaş grupları yer aldığı için geniş bir marka çeşitliliği ile iş birliği yaparak para kazanmak mümkündür.

Youtube Affiliate Marketing programlarında, anlaşma yapılan markaların ürün linklerini paylaşarak her ürün satışından komisyon geliri elde etmek mümkündür.

Influencerlar Nasıl Para Kazanır?

Influencerlar takipçi kitlesine, güvendiği bir sosyal medya platformunda markalar ile işbirliği kurarak gerçekleştirir. Bu işbirliği üzerinden de markalardan ödeme alarak para kazanır. Marka, tanınmış kişilerin ürününü inceleyip güzel yorumlarda bulunmasıyla kullanıcı güvenini oluştururken influencer ise ürün tanıtımı ile kazanç sağlamış olur.

Sosyal medyada influencer olarak para kazanma amacıyla hesap oluşturanların en çok merak ettiği konu “Bir influencer ayda ne kadar kazanıyor?” olmaktadır. Bu sektörde net gelirler herkes için çok farklı olabilmektedir. Ancak bazı faktörler çevresinde kategorizasyon yapıldığında ortalama değerlerden bahsetmek mümkündür.

Özelliklerine göre influencer işbirliği ücretleri nasıl olur?

  1. Niş alanlarda rol alan influencerlar sıradan alanlara göre daha fazla gelir elde eder.
  2. Takipçi sayısı ve hitap edilen hedef kitle ile influencer marketing fiyatları ciddi miktarlarda etkilemektedir. Nano, micro, macro ve mega influencer takipçi sayıları az olandan çok olana doğru kazanılan para miktarı da artış gösterir. Milyonlarca takipçisi olan bir influencer tek bir gönderi için binlerce dolar kazanabilirken, daha küçük kitlelere sahip olanlar birkaç yüz dolar veya daha az kazanmaktadır.
  3. Etkileşim oranları da influencer marketing fiyatları için takipçi sayısı kadar, hatta daha fazla etkilidir. Yorum ve beğeni oranları yüksek olanlar gibi yüksek katılım düzeyine sahip influencerlar, etkileşimi düşük olanlardan daha yüksek ücret talep edebilir.
  4. Yapılacak olan iş için en uygun platformun seçilmesi influencerların aylık kazancını oldukça etkilemektedir. Ayrıca birden fazla platformda yer alarak işi büyütmek mümkündür. Ancak bu konuda kullanılan platformlardan herhangi birinde performans düşüşü yaşanmamasına özen gösterilmelidir. Platform seçimlerinde İnstagram fenomenlerinin Tiktok ve Twitter’dan daha fazla kazandığı söylenebilir.

Peki, influencer türlerine göre gönderi başına ve aylık ortalama kazançlar nasıldır?

Türkiye’de Influencer Ücretleri 2024 Yılında Ne Kadar?

Türkiye’de influencer marketing ücretleri; influencer türüne, takipçi sayısına ve gönderi kalitesine göre değişiklik gösterir. Hangi influencer ne kadar kazanıyor tam olarak söylemek mümkün olmadığı için ortalama tahminlerde bulunulabilir.

Yaptığımız araştırmalarda ayda 15 sponsorlu içerik paylaşımı yapan bir influencer için ortalama kazançlarının ne kadar olabileceğini aşağıda tabloda verdik.

Influencer TürleriTakipçi SayısıGönderi Başına ÜcretAylık Ortalama Gelir
Nano Influencer1.000 – 10.000500 TL – 5.000 TL7.500 TL – 75.000 TL
Micro Influencer 10.000 – 100.0001.000 TL – 20.000 TL15.000 TL – 300.000 TL
Macro Influencer 100.000 – 1.000.0003.000 TL – 50.000 TL45.000 TL – 750.000 TL
Mega Influencer1.000.000 +30.000 TL +450.000 TL +
Tablo: Influencerların çeşitlerine ve takipçi sayılarına göre aylık 15 sponsorlu paylaşım için ortalama kazançları.

En İyi Influencer Marketing Ajansları Hangileri?

Influencer marketing ajansları; influencer marka işbirliği için influencer marketing stratejileri geliştirme, trendler ve uygulamalar hakkında güncel gelişmelere göre yönlendirme yapma, markaların hedef kitlelere ulaşabilmeleri için gerekli desteği sağlama, markalar için influencer seçimi yaparak içerik üretme sürecini yönetme ve influencer marketing stratejileri için belirlenen bütçenin en etkili şekilde kullanılmasını sağlama konusunda rol oynarlar. Bu konuda özelleşmiş ve birçok avantaj sağlayan çok sayıda influencer marketing ajansları bulunmakta.

Türkiye’de En İyi Influencer Marketing Ajansları:

  1. Kreşendo: Türkiye’de en çok tercih edilen ve memnuniyet oranı yüksek olan bir influencer marketing ajansıdır. Her geçen gün daha başarılı kampanyalarda adını duyurması ile birlikte zirvede kalmaya devam etmektedir.
  2. F/NEO: Markaların influencerlar ile kuracağı işbirliklerinde en çok tercih edilen bir diğer ajanstır.
  3. Monoco: Birçok sektördeki markalar ile işbirliği kurarak, influencer yönetimini başarılı bir şekilde yapar.
  4. Influenza: Dijital pazarlama stratejilerini genç ve girişimci influencerlar ile yöneten iyi bir ajanstır.
  5. Webtures: İnfluencer-marka işbirliği ve dijital pazarlama alanlarında başarılı bir ajanstır.
  6. The Pegasus: Global markalara hizmet veren bu ajans, influencer marketing stratejileri geliştirme konusunda oldukça başarılıdır.
  7. Twentify: Teknoloji odaklı çalışan ve veri analitiğini ön planda tutan bu ajans, modern çalışmalar yürütmektedir.
  8. Praxima: Yaratıcı influencerlar ile çalışmalar yapan Praxima, ilgi çekici kampanyalar oluşturma konusunda başarılıdır.
  9. Kare Ajans: Çalışma yaptığı sektör çeşitliliği oldukça fazladır.
  10. RepNup: Hedef kitleler ile en yüksek etkileşimi sağlayan ajanslardan biridir.

Dünyada En Popüler Influencer Marketing Ajansları Hangileri?

  1. Viral Nation: Global olarak gösterdiği gelişim ve faaliyetler ile tanınan bu ajans, oldukça geniş bir influencer ağına sahiptir. İnfluencer marketing ajansları için en önemli görülen noktalardan birisi de zaten hedef kitleye en uygun influencer tercihi yapabilmek için geniş bir ağa sahip olmasıdır.
  2. InfluencerDB: İnfluencer marketing stratejilerine analitik yaklaşımlarda bulunan bu ajansta, kampanyaların teknoloji kullanılarak yürütülmesi ve takip edilmesi ön plana çıkan özelliğidir.
  3. AspireIQ: İnfluencer marketing işbirliği konusunda son derece iyi ve özverili olan bir ajanstır.
  4. Mediakix: Yaratıcılığı ön planda tutan bu global influencer marketing ajansı, genellikle sadece büyük markalar ile çalışır.
  5. Obviously: Yaratıcılık konusunda titiz davranan bu ajans, çağa uygun ve orijinal fikirlerin çıkabilmesi için genellikle genç influencerlar ile çalışmayı tercih eder.
  6. Neoreach: Analitik yaklaşımlar ile çalışmayı prensip edinen bu ajans, veri odaklı çalışma sistemini benimsemiştir.
  7. Klear: Kampanya yönetimi konusunda başarılı olan Klear İnfluencer Marketing Ajansı, analitik düşünce yapısı ve kampanya takibi konularında beğenilmektedir.
  8. IZEA: Markalar için influencer bulma hizmeti sunarken, aynı zamanda influencerları da müşterisi olarak kabul edebilir ve marka işbirliği organize edebilir.
  9. Digital Brand Architects (DBA): Moda ve güzellik gibi alanlarda hedefleme yapabilen, iyi hizmetler sunan bu ajans; yaşam tarzı ile ilgili ürünlerin piyasaya çıkarılabilmesi için destek sağlar.
  10. Collectively: Kampanyaları düzenlerken yaratıcı yaklaşımlarda bulunmaktadır.

Sıkça Sorulan Sorular

Günümüzde internetten para kazanma yolları içinde en çok tercih edilen yollardan birisi olan sosyal medyada içerik üretimi, affiliate marketing ve sponsorlu içerik paylaşımı konularında gelişen influencer marketing, herkes tarafından merak edilen bir alan olmaya devam ediyor.

Bu yazımızda influencer marketing nedir, influencer türleri nelerdir, marka işbirliği nasıl yapılır, influencerlar ne kadar para kazanır ve en iyi influencer marketing ajansları hangileridir detaylı bir şekilde ele aldık. Bu bölümde ise sizlerin merak ettiği bazı soruları yanıtlayacağız.

Influencer Ödeme Alma Yöntemleri Neler?

İnfluencerlar, markalarla yapılan işbirliklerine bağlı olarak:

  • Ürün karşılığında iş yapabilir.
  • Affiliate marketing çalışmaları ile ürün satışlarından komisyon talep edebilir.
  • Belirli hedefler koyularak hedeflere ulaşılması durumunda bonus ödemeler alabilir.
  • Sponsorluk anlaşmaları yapılabilir.
  • Influencerların yaptığı çalışmaların etkileşim oranı doğrultusunda içeriklerin her birine farklı miktarlarda ödemeler yapılabilir.
  • YouTube, Podcast ve Twitch gibi uygulamalardan reklam geliri elde edilebilir.

Yapılacak olan işbirliği hangisi olursa olsun güvenli ödeme yöntemleri ile para aktarımını sağlamak gereklidir. Bu konuda alanında en iyilerden olan Vepara Sanal Pos Hizmetleri‘ni tercih ederek çok daha kolay ve hızlı bi şekilde ödeme alabilirsiniz. Ayrıca sosyal medya üzerinden takipçilerinizle ürün linklerini paylaşarak link ile ödeme alma kolaylığı sayesinde dönüşüm potansiyelinizi de artırabilirsiniz.

İnfluencer Reklam Ücretleri Ne Kadar?

Markaların influencerlar aracılığıyla reklam kampanyaları oluşturması günümüzde en popüler pazarlama stratejileri arasındadır. Bu sebeple birçok marka, influencer marketing sektöründe reklam fiyatları ne kadar oluyor merak etmekte.

İnfluencer marketing reklam ücretleri; takipçi sayısı, etkileşim oranı, kampanya süresi, içerik türü ve paylaşım yapılacak olan platforma göre değişiklik gösterebilmektedir. Ancak yine de influencer çeşitlerine göre genel bir fiyat ortalamasından bahsedilebilir.

İnfluencer reklam fiyatları:

  • Nano influencer: 500 TL – 5.000 TL
  • Micro influencer: 1.000 TL – 20.000 TL
  • Macro influencer: 3.000 TL – 50.000 TL
  • Mega influencer: 30.000 TL ve üzerinde olmaktadır.

İnfluencer Marketing Stratejileri Nasıl Oluşturulur?

İnfluencer marketing stratejileri oluşturulurken belirli adımlarla ilerlenmesi ve planlı olunması, başarılı bir pazarlama olması için son derece önemlidir.

İnfluencer marketing stratejileri belirlenirken şu adımlar izlenebilir:

  1. Öncelikle bu stratejilerin hangi amaçla kullanılacağı önemlidir. Marka bilinirliği için mi ya da ürün satış oranlarının artışı için mi yapılacağına karar verilmelidir.
  2. Amacınız doğrultusunda hitap edilmek istenen hedef kitle belirlenmelidir. İnfluencer marketing stratejileri her hedef kitleye göre farklı tercih edilebilir.
  3. Hedef kitleye en uygun influencer seçilmelidir. Her stratejide takipçi sayısı en fazla olan influencerın daha başarılı olması beklenemez. Bu gibi durumlarda belirlediğiniz kitle ile en iyi etkileşimi kurma potansiyeli olan influencerlar değerlendirilmelidir.
  4. Yapılmasını istediğiniz içerik türü belirlenmelidir. Bu içerikler hikaye paylaşımı, gönderi paylaşımı, youtube videoları ya da tiktok paylaşımları olabilir.
  5. Seçilen influencer ile nasıl bir anlaşma yaparak çalışılacağı netleştirilmelidir. Bu aşamada ödeme miktarı ve ödeme alma yöntemi netleştirilmelidir.
  6. Yapılan çalışmaların sonucunda performans ölçümü ve analizi yapmak gerekir.