Anasayfa » E-Ticaret ve Pazarlama » Franchise Ne Demek? | Franchise Veren Firmalar 2024

Franchise Ne Demek? | Franchise Veren Firmalar 2024

Kısa sürede kara geçebileceğiniz bir işletme mi kurmak istiyorsunuz? O halde bir an önce franchise nedir öğrenmeniz gerekli. En çok kazandıran franchising nedir ve franchising veren firmalar 2024 yılında hangileri araştırarak işe koyulabilirsiniz.

Statista’nın verilerine göre dünyada franchise sektörünün büyüklüğü 35 milyar dolardan daha fazla. Siz de bu pazardan pay almak istiyorsanız okumaya devam edin.

Franchising nedir kısaca tanımlayacak olursak, adını duyurmuş bir markanın isim hakkını satması diyebiliriz. Peki bu, nasıl kara geçme sürenizi kısaltabilir? Marka bilinirliği oluşturmak için zaman kaybetmediğinizde!

Franchising veren cafeler, restoranlar ve daha birçok sektörde faaliyet gösteren işletme marka bilinirliğine sahip olduğu için tercih ediliyor. Kimse adını bile duymadığı restoranın isim hakkı için ekstra bir ödeme yaparak iş kurmaya başlamak istemez, öyle değil mi?

Bilinen bir markaya sahip olarak kısa zamanda karlı bir iş kurmak istiyorsanız yazımızın devamını okuyun, franchising sistemi nedir ve franchising nasıl alınır tüm detayları ile öğrenin.

Franchise Ne Demek?

Franchise Türkçe’si yetki vermek olarak açıklanmaktadır. Yetki vermek anlamına gelen Franchise sisteminde işletme kurmak isteyen bireyler, belirli bir sermaye ortaya koyarak hali hazırda var olan bir marka adı ile işletme açar.

Yani marka, franchise alan kişiye yetki vererek şube açmasına izin verir.

Alanında isim yapmış ya da satışları iyi gittiği için başka yerlerde de şube açıp ismini duyurmak isteyen firmalar bulunmaktadır.

Bu firmalar; marka değerlerini, isim haklarını ve çalışma prensiplerini belirli bir Franchise ücreti karşılığında devreder.

İsim hakkını devreden yani imtiyaz hakkı veren tarafa “franchisor” adı verilir. Markanın isim hakkını satın alan tarafa ise “franchisee” adı verilmektedir.

Bir markadan franchising almak sadece ürünlerini ve marka adını değil, markanın konseptini de aldığınız anlamına gelir. Franchising sözleşmesi oluşturulurken markanın hangi konsepti korumak istediğine dair kurallar net bir şekilde belirtilir ve taraflar bu sözleşmeye uymak zorundadır.

Dünyada franchising örnekleri ilk defa 1863 yılında Singer markasının franchise vermesi ile görülmeye başlanmış ve farklı firmalar tarafından da kullanılarak hızla franchising veren marka sayısı çoğalmıştır.

Farklı bir iş kurma stili olarak yaygınlaşan franchise sisteminde, belirli franchising sözleşmesi maddeleri çerçevesinde standardizasyonu sağlamak için 1960 yılında Uluslararası Franchise Birliği (IFA) kurulmuştur.

Dünyada yaygınlaşmaya devam eden franchising sisteminin Türkiye’ye girişi ise 1980’den sonradır. Bu yıllarda Türkiye’de franchising örnekleri McDonald’s, Pizza-Hut ve KFC gibi fast food devleridir.

Daha sonra yalnızca fast food sektörü değil, dünya çapında adını duyurmuş ya da Türkiye’de popülerleşmekte olan birçok sektör de sisteme dahil olmuştur.

Ulusal Franchising Derneği (URFAD) verilerine göre Türkiye’de franchising veren firma sayısı yaklaşık 800. Bu markalardan franchising aldıktan sonra ilk 5 yıl içinde kapanan franchise işletmelerinin oranı ise yaklaşık %20. Dolayısıyla bu da franchise açanların %80’inin ilk 5 yılı başarıyla atlatabildiğini gösteriyor.

Başarılı bir iş modeli olduğu için Türkiye’de franchising veren firma sayısı günden güne artmaya devam ediyor. Ekonomist Dergisi’nin Franchise 100 araştırmasına göre Türkiye’de 100 şirket 4 bin 521 franchise şube açmayı hedefliyor. Dolayısıyla franchise veren marka sayısının daha da hızlı artacağını söyleyebiliriz.

Franchising Avantajları Neler?

Franchising nedir sorusu franchise sisteminin avantajlarına değinmeden açıklanamaz. Çünkü bu sistemin ortaya çıkış amacı girişimcilerin sektöre daha avantajlı başlamak istemesidir.

Franchising avantajları şu şekilde özetlenebilir:

  1. Kendini kanıtlamış bir marka adına sahip olunduğu için ulusal ya da uluslararası kalite standartlarına ulaşılabilir.
  2. Start-up girişimlerinin başarılı olabilmesi için risk faktörlerinin minimuma indirilmesi gerekir. Bu konuda franchising açmak sıfırdan bir işletme kurmaya göre çok daha düşük risklidir.
  3. Marka bilinirliği oluşturmaya çalışmakla vakit kaybedilmez.
  4. Daha az reklam çalışmaları gerektireceği için buna ayrılacak büyük bir bütçe yoktur.
  5. Birçok deneme sonucunda başarıya ulaşmış işletme stratejileri açılacak olan işletmenin konseptine dahil edildiği için sektöre girişin başarılı olma ihtimali daha yüksektir.
  6. Franchisee yeni işletmeye adapte olana kadar marka sahibi uzman personeller ile gerekli eğitimleri vererek yardımcı olur.
  7. Kosgeb kadın girişimci desteği gibi birçok destekten faydalanarak franchising bedeli için gereken sermaye bulunabilir. Bu noktada iyi bir kosgeb iş planı oluşturmak yeterli olacaktır.
  8. Franchising veren firmalar, herhangi bir masraf yapmadan markasını daha fazla yerde hizmete açarak tanınma fırsatı bulur.

Franchise Dezavantajları Neler?

Franchising almanın avantajları çok daha fazla olsa da göz ardı edilmemesi gereken franchising dezavantajları da vardır. Bunlardan ilki, yapacağınız her şeyin sözleşme dışına çıkmadığından emin olmak. İşletme sahipleri bu konuda yeterince özgür olamadığı için negatif bir durum olduğunu söyleyebiliriz.

Diğer bir olumsuz yönü ise kazancın %100’ünün işletmeye kalmaması. Firmaların isim hakkını franchising bedeli karşılığında alarak açılan işletmeler, bu bedel dışında sözleşme kapsamında belirlenen oran doğrultusunda cirosunun belirli bir kısmını düzenli olarak marka sahibine ödeyebilir ya da belirli zaman dilimlerinde sözleşmede belirlenen tutar kadar ödeme yapmak ile yükümlü tutulabilir.

Bu durum ilk bakışta fazla olumsuz görünse de işletmenin franchise değil de sıfırdan bir start-up şeklinde kurulmuş olması ile kıyaslandığında daha karlı olabilmektedir.

Franchising Sistemi Nasıl İşler?

Franchising sisteminde franchisor ve franchisee olmak üzere iki taraf bulunur. Franchisor isim hakkını veren, franchisee ise bilinen bir marka ismi ile işletme açmak isteyen taraftır.

Franchising alarak açılan işletmede elde edilen gelirin bir kısmı markaya ait olmaz, “royalty bedeli” adı ile franchisora belirli periyotlarda ödenir.

Fakat işletmeyi açan kişi de marka sahibi de bu durumdan karlı çıkar. Nasıl olduğunu daha rahat anlayabilmeniz için Türkiye’de franchising örnekleri üzerinden daha basit anlatalım.

Örneğin, Kahve Dünyası franchising veren cafeler arasında ismini en çok gördüklerimizden birisi. Müşteriler de bu bilinirliğe güvendiği için Kahve Dünyası ve ismi duyulmamış başka bir kafeyi yan yana gördüğünde önceliği Kahve Diyarı’na verecektir.

Dolayısıyla açılan kafenin satışları artar, franchisor firma da cirodan pay aldığı için daha karlı çıkar.

Bu durumda franchisor şube açma masrafına girmeden adını duyurabilecek, franchise kafe açan kişi ise rekabete bir adım önde başlayacağı için çok daha kısa sürede kara geçecektir.

İyi bir franchising sisteminin temel amacı isim hakkı satarak her yerde şube açıp agresif bir ilerleme göstermek değildir. Açılan şubelerden franchising bedeli dışında işletme cirosundan düzenli olarak pay alındığı için rastgele şube açılmasından çok, daha karlı bir işletme açılmasına önem verilir.

Franchising sistemi farklı şekillerde uygulanabilir. Bu farklılıklara göre franchising türleri bulunmaktadır. Peki kaç çeşit franchising var?

6 çeşit franchising sistemi vardır, bunlar:

  1. Ulusal Franchising: Ülke sınırları içinde yapılan franchising sözleşmeleri için geçerlidir.
  2. Uluslararası Franchising: Farklı ülkelerde bulunan bir markanın isim hakkını alarak yapılan franchising sistemidir.
  3. Ürün Temelli Franchising: Marka adını satın almak dışında sadece o markanın ürünlerini satmak üzerine kurulmuş bir franchising sistemidir.
  4. Marka Temelli Franchising: Franchising sözleşmeleri ile net kuralların belirlenmesi sonucunda markanın konsepti dışına çıkmadan ve markanın itibarını zedeleyecek hiçbir unsur bulundurmadan açılan franchise işletmelerdir.
  5. İşletme Sistemi Franchisingi: Üretimden pazarlama yöntemlerine kadar tüm işletme sisteminin bire bir uygulandığı bir franchise sistemidir.
  6. İkili Franchising: Aynı yerde birbirini destekleme, ileriye taşıma potansiyeli olan iki farklı işi aynı anda yapmaktır.

Türkiye’de Franchise Veren Firmalar 2024

Türkiye’de franchising veren firmalar 2024 yılında büyümekte olan ve popülerliği günden güne artan işletmelerdir. Yurtdışı franchising veren firmalar da Türkiye’de isim hakkının kullanılmasına izin verebilir. Günümüzde yurtdışı franchising veren firmalar içinde en sık karşılaştıklarımızdan birisi Starbucks franchising kafeleridir. Bunun dışında birçok sektör ve marka Türkiye’de franchising vermektedir.

O halde gelin Türkiye’de en çok kazandıran franchising markalarını inceleyelim.

İşte en çok kazandıran franchising örnekleri:

  1. Starbucks
  2. Burger King
  3. Köfteci Yusuf
  4. DP Parfum
  5. Özsüt
  6. Kahve Dünyası
  7. Simit Sarayı
  8. Tchibo
  9. Watsons
  10. English Home

Starbucks Franchising Ne Kadar?

Dünyanın en büyük kahve markaları arasında yer alan Starbucks, Türkiye’deki tüm faaliyetlerini yönetmesi için Shaya Grup ile ortaklık kurmuş ve Starbucks Türkiye’nin lisans haklarını Shaya Kahve’ye devretmiştir.

Resmi web sitesine bakıldığında lisans hakları Shaya Kahve’de olduğu için Türkiye’de Starbucks franchising vermiyor. Fakat bu dünyanın en ünlü kafelerinden birine sahip olamayacağınız anlamına gelmiyor.

Shaya Kahve’nin sitesi üzerinden Starbucks franchising başvurusu yapılabilmekte. Dolayısıyla franchising bedelini de Shaya Kahve belirliyor. Tahmin edeceğiniz üzere Starbucks franchising fiyatları diğer kafelere göre oldukça yüksek. Ancak her Starbucks için aynı bedel talep edilmiyor.

Starbucks franchising fiyatları, açılacak olan işletmenin büyüklüğüne ve konumuna göre 350.000 Dolar ile 1.000.000 Dolar arasında değişebilmekte.

Bu fiyat ilk bakışta fazla yüksek gibi görünse de Starbucks franchising açıldığında elde edilecek olan gelir de son derece tatmin edicidir. Ortalama bir Starbucks kar marjı 500.000 TL’den fazla diyebiliriz. Tabii bu kazanç mağazanın konumuna bağlı çok daha yüksek seviyelere ulaşabilir.

Burger King Franchising Karlı Mı?

Dünyaca ünlü bir restoran zinciri olan Burger King Franchising, en karlı franchise girişimlerinden birisidir.

Burger King şubesi açabilmek için büyük restoran zincirlerine franchise verme yetkisi olan TAB Gıda franchising işlemleri ile ilgilenir. Dolayısıyla Burger King franchising almak isteyenler TAB Gıda’nın belirlediği koşullara uymalıdır.

Burger King franchising bedeli 2024 yılında 500.000 dolardan başlamaktadır. Bu bedel açılacak olan şubenin özelliklerine göre değişebilir. Aylık royalty bedeli ise %13 olarak belirlenmiştir.

500.000 dolar ya da üzerinde bir franchise bedeli ödeyerek alınan Burger King franchising işletme hakkı 20 yıl geçerlidir.

Köfteci Yusuf Franchising Bedeli 2024 Yılında Ne Kadar?

250’den fazla şubesi olan Köfteci Yusuf franchising bedeli 2024 yılında 750.000 TL olarak karşımıza çıkıyor. Fakat bunun dışında restoranı açmak için gerekli tüm masraflara yetecek bir sermayeye de sahip olmalısınız.

Köfteci Yusuf franchising almak için resmi internet sitelerine giderek Franchising Talep Formu doldurmanız yeterli.

DP Parfum Franchising Bedeli Ne Kadar?

DP Parfum franchising almak 30.000 TL ile 60.000 TL arasında sermaye gerektirir. Dolayısıyla parfüm franchisingi almak az sermaye ile çok kar getiren bir yatırımdır.

Günümüzde doldurma parfüm piyasası oldukça talep gören bir alandır. Fakat bu sektörde rakip de çok olduğu için en iyi parfüm franchising markası hangisi diye çok yönlü bir araştırma yapmak gerekir.

Özsüt Franchising Bedeli Kaç Para?

Özsüt franchising bedeli 2024 yılında 600.000 TL civarındadır. Bu bedel ödendiğinde 10 yıl geçerliliği olan franchising yetkisi verilir.

Düzenli ödeme gerektiren royalty bedeli ise %6 olarak belirlenmiştir. Özsüt royalty bedeli satış cirosu üzerinden değil, Özsüt ile franchisee arasındaki kardan hesaplanır.

Özsüt franchising açmak için gerekli olan para, metre kare başına 900 euro ile 1000 euro arasındadır. Bu da ortalama bir Özsüt franchising şubesinin 250.000 dolar ile 350.000 dolar harcama yapılarak kurulduğu anlamına gelir.

Kahve Dünyası Franchising Nasıl Alınır?

20 yıl önce İstanbul’da kurulan Kahve Dünyası, 300’den fazla şubesini kendi bünyesinde açarak büyümüş bir kahve zinciridir.

Dünyanın farklı yerlerinde de adını duyurmak ve 2025 yılına kadar Türkiye’deki şube sayısını 500’ün üzerine çıkarmak isteyen Kahve Dünyası, franchising vermek istediğini duyurmuştur.

Marka bilinirliği yüksek olan bu kafeler zincirinden franchising almak mantıklı bir girişim olacaktır.

Kahve Dünyası franchising almak için şu adımlar izlenebilir:

  1. Kahve Dünyasının resmi websitesine girin.
  2. Bayilik alanına tıklayıp çıkan formu doldurun.
  3. Formu gönderdikten sonra Kahve Dünyası sizi franchising bedeli ve royalty bedeli hakkında bilgilendirme yapmak için iletişime geçer.
  4. Kahve Dünyası franchising sözleşmesi hazırlayarak şartlarını bildirir.
  5. Uygunluk sağlandığında sözleşme imzalanır ve franchising bedeli ödenir.
  6. Kafenin açılmak istendiği yer belirlenir ve Kahve Dünyası standartlarına göre dekore edilir.

Kahve Dünyasının ortalama franchising bedeli 400.000 TL’dir. Bunun dışında işletmeyi kurmak için yaklaşık 4 milyon TL sermayeye sahip olmak gerekir.

Simit Sarayı Franchising Karlı mı?

Simit Sarayı franchising açtığınızda %25-30 karlılıkta satış yapabilirsiniz. 25 farklı ülkede 500’den fazla şube ile hizmet veren Simit Sarayı, Türkiye’nin 500 büyük hizmet ihracatçısından biridir.

Simit Sarayı franchising açma bedeli farklı konseptlere göre değişmekte olup; 200.000 TL, 1.500.000 ve 2.500.000 dolaylarında olmaktadır. Simit Sarayı yurt dışı franchise bedeli ortalama 50.000 – 100.000 eurodur.

Bunların dışında isim hakkı olarak aylık kazanç üzerinden %3 ve yıllık ciro üzerinden de %3 olmak üzere iki farklı düzenli ödeme talebinde bulunmaktadır.

Tchibo Franchising Almak Mantıklı Mı?

Tchibo franchising isim hakkı almak için öncelikle 30.000 euro franchising bedeli ödenmesi gerekir.

Bunun dışında aylık %5 oranında cirodan pay verilmesi gerekir.

Franchising için ödenmesi gereken tutarlar fazla görünse de marka bilinirliği yüksek olan bu kafeye gelen müşteri sayısı da oldukça fazladır.

Tchibo franchising aldığınızda yaklaşık 1,5 – 2 yıl içinde kendini amorti eder ve kara geçmeye başlarsınız. Ayrıca ortalama kar oranı %30’un üzerindedir. Bu nedenle Tchibo franchising almak mantıklı bir yatırım olacaktır.

Watsons Franchising Bedeli 2024 Yılında Nedir?

Dünyada 16.000, Türkiye’de ise 350’den fazla şubesi olan Watsons dünyanın en büyük sağlık ve güzellik ürünleri mağazalarından birisidir.

Marka bilinirliği bu denli yüksek olan bu işletmenin bayilik ücretleri ise oldukça yüksek. Fakat elde edilecek kazanç göz önünde bulundurulduğunda bu fiyatlar makul olarak değerlendirilir.

Watsons franchising bedeli en düşük 500 bin eurodur. Fakat sadece bu bedeli ödemek yeterli olmaz, franchising bedeli kadar bankada para bulunması gerekir.

English Home Franchising Veriyor Mu?

English Home Türkiye’de franchising vermiyor fakat yurt dışında veriyor.

English Home dünyanın birçok yerinde büyük miktarlarda satış yaparak gelir elde edebileceğiniz bir marka. Dolayısıyla yurt dışı franchising almak da oldukça mantıklı.

Yurt dışında English Home franchisingi alabilmeniz için ise birtakım şartları yerine getirmeniz gerekiyor.

English Home franchising alma şartları şu şekilde:

  1. Mağazayı yurt dışında açın.
  2. Bölgesel pazara hakim olduğunuzu doğrulayın.
  3. Tecrübeli olduğunuzu kanıtlayın.
  4. İyi bir müşteri hizmetleri vaat edin.
  5. Bu alanda perakende satış tecrübeniz olsun.
  6. Franchise bedeli gibi ödemelerinizi vaktini geçirmeden yapın.

Bu şartları yerine getirdiğinizde ve 2 milyon TL’nin üzerinde sermayeniz olduğunda English Home franchising başvurusu yapabilirsiniz.

Bayilik ve Franchising Arasındaki Farklar Neler?

Bayilik ve franchise aynı mı konusu kafa karıştırıcı olabiliyor. Bayilik ve franchising benzer özellikler taşısa da aynı anlama gelmez. Bayilikte de franchisingte de bir marka ile anlaşılarak onun ürünlerinin satıldığı bir işletme açılır. Peki aralarındaki fark tam olarak nedir?

Bayilik ve franchising arasındaki farklar şu şekildedir:

  • Bayiler anlaştığı markanın isim hakkını almaz, kendi belirledikleri isim ile işletme açarlar.
  • Franchising sisteminde anlaşmaya bağlı olarak açılan işletmeden kar payı alınır. Bayiliklerde ürün üzerinden anlaşma yapıldığı için her satıştan bayilere kar kalır, marka sahibine ürünün parası dışında ödeme yapılmaz.
  • Bayiler, toptan ürün alıp perakende satış yapan bağımsız kuruluşlardır. Frenchising sisteminde işletme sahibi sözleşme dışına çıkmadan firmanın konsepti ve ürünleri ile satış yapmak zorundadır.
  • Franchising açmak için öncelikle franchising bedeli ödemek gerekir. Bayilikte firma ile anlaşıldığı zaman cirodan pay verilmeden ürün kotası prensibi ile çalışılır.
  • Franchising açarken mekanın dekorasyonu konusunda girişimcinin söz hakkı yoktur, isim hakkı ile birlikte konsept de satın alındığı için dekarasyon zaten belirlidir. Bayilikte girişimciler dekorasyonda özgürdür.
  • Franchising sisteminde verilen bir reklam o isimdeki tüm işletmeleri olumlu etkiler. Bu nedenle Franchisor reklam masraflarını franchiseelerden talep edebilir. Bayiler marka reklamları ile ilgili masraflardan sorumlu değildir.

Yorum yapın