Anasayfa » E-Ticaret ve Pazarlama » C2C Nedir? | C2C E-Ticaret Örnekleri 2024

C2C Nedir? | C2C E-Ticaret Örnekleri 2024

Nasdaq araştırmaları gösteriyor ki 2040 yılına kadar tüm satın alma işlemlerinin %95’i internet üzerinden gerçekleştirilecek.

C2C e-ticaret sitesi kurmak günden güne popülerleşse de birçok kişi C2C nedir ve nasıl yapılır bilmiyor. Ne yazık ki C2C pazarlama mantığına uygun iş fikirleri de üretemiyor. Aynı şekilde C2C siteleri aracılığı ile satış yapmak isteyen kullanıcılar da satışlarını artıracak stratejiler uygulayamıyor.

Oysa ki C2C e-ticaret iş modeli en basit e-ticaret yöntemlerinden birisi. C2C iş modeli mantığı; tüketiciden tüketiciye pazarlama yöntemi ile çalışır. Burada işletmelerin yerine tüketici, hem alıcı hem satıcı görevi görebilir.

C2C pazaryeri içinde rekabete karşı ayakta durabilmek için bu temeli kavramış olmak son derece önemlidir. Çünkü B2B iş modelindeki kadar profesyonel olmayan satıcıların içinde ön plana çıkmak için stratejik hamleler yapmanız gerekir.

Dolayısıyla günümüzde e-ticaret iş modellerini her yönüyle bilmek ve yapılan işi internette de sürdürmek şart oldu. Bunun en yaygın örneklerinden birisi de C2C e-ticaret iş modeli.

O halde gelin, C2C iş modelinde başarılı olma adımlarına C2C nedir tüm ayrıntıları ile ele alarak sağlam bir başlangıç yapalım!

C2C Nedir?

C2C (consumer to consumer/ tüketiciden tüketiciye) e-ticaret modeli, tüketicilerin birbirleriyle ticaret yapabildiği bir e-ticaret iş modelidir. C2C pazarlama mantığında, tüketiciler arasında doğrudan bir ticaret yapılması vardır.

C2C iş modeli kapsamında bir tüketicinin ürünleri, diğer bir tüketici tarafından satın alınır ve işletmeler bu etkileşimlere dahil olmaz.

Bu iş modelinde alıcıların satıcı, satıcıların da alıcı olması sağlanabilir. Yani web sitesi, müşteriler arasında bir moderatör görevi görür. Bireyler sunmak veya almak istedikleri hizmetlere bağlı olarak rol değiştirirler.

c2c nedir

C2C iş modelinde tüketiciler başka bir yerde bulamadıkları ürünleri çevrimiçi olarak bulup satın alabilirler. Dolayısıyla birçok alıcı için alışveriş yapmak çok daha kolay hale gelir. Satıcılar da geleneksel fiyatlandırma yöntemlerini kullanmak zorunda kalmadıkları için bu tür işlemlerden daha karlı çıkabilirler. Hem satıcı hem alıcı için alışveriş sırasında üçüncü bir kişinin olmaması daha yüksek kar marjlarına öncülük edebilir.

C2C, herkesin ürünlerini etkili stratejiler kullanarak tanıtabileceği bir pazarlama tekniği olarak da görülebilir.

Tüketiciler kişisel eşyalarını bu iş modeli platformları üzerinden satabilmektedir. Bu durumda, C2C e-ticaret sitesi kurmak isteyenler çaba göstermeden ürün çeşitliliği sunabilir ve kurduğu platformu hızlı bir şekilde büyütebilir.

C2C e-ticaret sitesi kurmak için çeşitli ücretsiz C2C yazılımları bulunur. Ancak ürünlerin fiyatları sabit bir etkene bağlı kalmadan doğrudan tüketiciler arasında gerçekleştiği için fiyat rekabeti fazlasıyla yüksektir. Bu platformlarda tüketiciler ürün fiyatları arasında kıyaslama yaparak karar verirler.

Satış yapılabilmesi için tüketiciler arasında güven oluşmalıdır. Bu nedenle C2C e-ticaret iş modelinde geri bildirim mekanizmaları kullanılması çok önemlidir. Tüketiciler, diğer tüketicilerin ürün ve hizmetlerine yaptıkları yorumlar ve puanlar gibi geri bildirimlerle birbirleri hakkında bilgi sahibi olurlar. Ayrıca müşterilere dijital cüzdan hizmeti sunmak da güveni artıracak bir fırsattır.

C2C e-ticaret iş modelinde şirket kurulması gerekmeden bireysel satışlar yapılabildiği için çok düşük miktarlarda başlangıç sermayesi ile çalışılabilir. Bireysel yapılan satışlarda herhangi bir ofis ya da ürün stoğu gerekmez.

C2C iş modelinde de satışlar ürün tabanlı, servis tabanlı ya da yazılım tabanlı olmak üzere üç farklı grupta yapılabilir. Tüketiciler elindeki ürünün internet üzerinden direkt olarak başka bir tüketiciye satışını yapabilir.

Türkiye’de oldukça popüler olan Dolap ve Letgo uygulamalarının çalışma prensibine bakarak bu iş modelini daha kolay anlayabilirsiniz. Örneğin Dolap ya da Letgo üzerinden alışveriş yaparken, ürünü satan da alan da işletme değil bireylerdir. Yine aynı şekilde bu platformlarda alıcı da satıcı da siz olabileceğiniz için tüm süreçler “tüketici” özelinde gerçekleşir.

C2C modelindeki platformlar sayesinde alıcılar ve satıcılar birbirlerini kolaylıkla bulabilirler.

C2C site kurmak, yerleşik bir marka veya iş kimliğine sahip olmayan küçük ve bireysel satıcıları bir araya getirmek için için idealdir. Bu sitelerde yapılacak işlemler, satıcıların sunacakları sınırlı mal veya hizmetlere sahip oldukları için genellikle kısa vadelidir. Bireysel satıcılar kendi satış stratejilerini geliştirerek satış oranlarını artırabilir.

C2C Pazarlama Nasıl Yapılır?

C2C pazarlama yapmak için öncelikle bir C2C sitesi olması gerekir. Daha sonra bu sitenin trafiğini artırarak alıcı ve satıcı sayısı da artırılmalıdır. Peki bunlar nasıl yapılır? Gelin adım adım inceleyelim!

c2c pazarlama nasıl yapılır

C2C pazarlamada C2C e-ticaret sitesi kurmak ve işinizi ilerletmek istiyorsanız istiyorsanız aşağıdaki 10 adımı uygulayabilirsiniz:

  1. Kullanıcıların hesap oluşturup ürünlerini listeleyebileceği bir platform kurun.
  2. Oluşturduğunuz platformda güvenilir satıcıların yer alması için kriterler belirleyin ve bu kriterler doğrultusunda hesap oluşturulmasına izin verin.
  3. Platforma kaydolan satıcıların ürünlerini, görselleri ve açıklamaları ile birlikte listelemesini sağlayın.
  4. Alıcıların daha kolay alışveriş yapabilmeleri için oluşturduğunuz sitede kategorilendirme yapın, arama butonlarına yer verin ve kullanıcı odaklı ürün keşfetme sayfası sunun.
  5. Alıcılar ve satıcıların kolay bir şekilde etkileşim kurmasını sağlayın.
  6. E-ticaret sitelerinde en önemli adım güvenilir ödeme yöntemleri sunmaktır. En iyi Sanal POS sağlayıcıları ile anlaşarak müşterilerinize sorunsuz ve güvenilir ödeme yöntemleri sunun.
  7. Ürünlerin alıcılara belirtilen sürelerde ulaştırabilmesi için politikalar oluşturun ve satıcıların bu politikalara uymasını sağlayın.
  8. Müşterilerin ürünleri ve satıcıları değerlendirmesini sağlayın.
  9. Müşteri destek hizmeti sunarak oluşabilecek sorunlara çözüm üretin.
  10. Kurduğunuz platformu sürekli olarak güncelleyin ve optimizasyonunu yapın.

C2C e-ticaret iş modelinde başarılı olmak ve işinizi geliştirmek için birçok farklı strateji ile ilerleyebilirsiniz.

C2C pazarlama yaparken şu stratejileri kullanabilirsiniz:

  1. İçerik Pazarlama (Content Marketing): Google’da ön plana çıkacak şekilde SEO stratejilerini kullanarak blog yazıları yayımlayın. Bu yazılardan ürünlerinize yönlendirme yapın.
  2. Video İçerikler İle Satış (Vlog): Video içerikler yazılara göre daha fazla güven oluşturur ve dönüşüm alır. Belirlediğiniz sektör ile ilgili video içerikler oluşturun. Video açıklamalarına ürün bağlantılarınızı ekleyin.
  3. Sosyal Medya Pazarlamacılığı: Satın alma kararında en önemli etkenlerden birisi sosyal medya haline geldi. Dolayısıyla instagramdan para kazanmak gibi sosyal medya pazarlama yöntemleri günden güne popülerleşmekte.
  4. Müşteriler İle Etkileşim Kurma: C2C pazarlama yöntemlerinde en önemli şey alıcı ve satıcı arasındaki güveni korumaktır. Bu sebeple müşteriler ile etkileşimde olup iyi iletişim kurmak, aynı müşterinin tekrarlayan alışverişler yapmasını sağlar. Müşterilerinizin sizinle anlık iletişim kurabileceği Whatsapp İşletme Hesabı gibi uygulamalar kullanarak alıcı/satıcı arasında güven oluşturun.
  5. Affiliate Marketing Programları: Affiliate marketing programları oluşturarak belirli bir komisyon karşılığında başkalarının ürünlerinizi satmasını sağlayabilirsiniz.
  6. Mobil Uyumlu Olma: E-ticarette alışverişlerin büyük bir çoğunluğu cep telefonları üzerinden yapıldığı için kurulacak olan C2C sitelerinin mobil uyumlu olması gerekir.
  7. Niş Belirleme: Hedef kitlenizin özelliklerini, ekonomik durumunu, tutkularını ve ilgi alanlarını tanımlayarak müşteri odaklı ürün seçenekleri sunmak e-ticaret pazarlamasında avantaj sağlayacaktır.

C2C E-Ticaret Örnekleri 2024 Yılında Neler?

2024 yılında en popüler C2C e-ticaret siteleri şu şekildedir:

  1. eBay: C2C e-ticaret iş modeli kullanılarak yapılan, dünyanın en büyük online açık artırma ve alışveriş platformu olarak bilinir. Kullanıcılar eBay üzerinden çeşitli ürünleri satın alabilir veya satışa çıkarabilirler.
  2. Etsy: El yapımı ve vintage ürünler gibi seri üretim olmayan, benzersiz ürünlerin satıldığı bir platformdur. Etsy; sanatçılar, tasarımcılar ve el işi ürünleri üretenler için popüler bir seçenektir.
  3. Amazon: Komisyon oranları diğer C2C sitelerinden daha fazla olsa da erişim ve promosyon özellikleri nedeniyle en çok tercih edilen C2C sitelerinden birisi Amazon’dur.
  4. Facebook Marketplace: Facebook’un kullanıcılarına sunduğu bir C2C platformdur. Kullanıcılar Facebook hesapları üzerinden ürünlerini satışa çıkarabilirler.
  5. Letgo: Kullanıcıların daha önce satın aldığı sıfır ya da ikinci el ürünlerini satışa çıkardığı bir C2C platformudur. Kullanıcılar Letgo’nun mobil uygulaması üzerinden ürünlerini satışa çıkarabilirler.
  6. Sahibinden: İkinci el ürünlerin satıldığı Türkiyenin en popüler C2C e-ticaret platformlarından biridir. Özellikle araç, emlak ve elektronik eşya kategorilerinde geniş seçenekler sunar.
  7. Dolap: Bireysel olarak alınmış olup daha sonra satılmak istenen yeni etiketli ya da ikinci el giyim ve aksesuarlar için kullanılan bir e-ticaret platformudur. Kullanıcılar gardıroplarındaki kullanılmış veya yeni kıyafetleri satışa çıkarabilir ve diğer kullanıcılardan ürün satın alabilirler
  8. Gittigidiyor: Türkiye’nin en büyük online alışveriş platformlarından biridir. Bu C2C platformu ile hem yeni hem de kullanılmış ürünler satılmaktadır.

C2C Pazarlama Avantajları Neler?

C2C e-ticaret modeli alıcıların satıcı, satıcıların da alıcı olabildiği bir iş modelidir. C2C sitesi kurmak ve bu iş modeli ile çalışmak birçok yönden avantajlıdır.

C2C avantajları şu şekildedir:

  1. C2C iş modeli envanter gerektirmez. Bu iş modelinde B2B pazarlama yöntemlerinde olduğu gibi depolama ve nakliye tesisi ihtiyacı yoktur.
  2. Personel ihtiyacı yoktur ya da diğer iş modellerine kıyasla çok daha az personel ile işleyiş devam ettirilebilir.
  3. Kullanıcı sözleşmeleri, C2C platformunun müşteriden müşteriye ticari işlemlere ne kadar dahil olacağını belirler. Böylelikle satıcı ve alıcı arasında yaşanan bir olaydan C2C siteleri sorumlu tutulmaz.
  4. C2C siteleri sahtecilikten sorumlu tutulamaz. Fakat müşterilerin güvenini sarsmamak ve platformun tercih edilme oranını artırmak için sahte ürün satışının önüne geçme politikaları oluşturmalıdır.
  5. Satıcılar işlerini yürütmek için maaş, kira gibi ekstra masraflar ödemek zorunda kalmazlar ve daha fazla kar elde edebilirler.
  6. Mağazada satışta müşteri çekmek çok fazla farklı etmene bağlıdır ve zordur. Ancak C2C pazar platformu ile satıcılar, milyarlarca web kullanıcısına kolayca ulaşabilir ve ürünlerini satabilir.
  7. Ürünlerini satmak isteyen bireyler bu iş modeli ile dünya pazarına daha kolay erişebilir ve satış yapma şansları artar.
  8. İkinci el ürün satışı ile gelir elde etmek isteyen herkes kendisine en uygun bulduğu platforma üye olarak ürünlerini burada listeleyebilir.
  9. Küçük çaplı satıcıların karşılaştığı en büyük zorluklardan biri çevrimiçi izleyicilerin dönüşüm şanslarını sınırlayan güven eksikliğidir. Köklü bir C2C platformu aracılığıyla satış yapılacak olması satıcıya olan güveni de artırır.
  10. C2C, alıcılara ideal satıcılarını seçme kolaylığı sunar. C2C pazaryeri üzerinde, aralarından seçim yapılabilecek çok sayıda satıcı vardır. Alıcılar farklı arama kriterlerini kullanarak en iyi seçeneği seçebilirler.
  11. C2C e-ticaret iş modelinde aracılar, perakendeciler ve diğer üçüncü taraf mağazalar yoktur. Bu durum ürün fiyatlarının daha düşük olmasını sağladığı için alıcılar için de oldukça avantajlıdır ve C2C’nin daha çok tercih edilmesini sağlar.

C2C Dezavantajları Nelerdir?

  1. En iyi sanal POS sağlayıcıları ile çalışmayan C2C platformlarında ödemelerde zorluk yaşama ihtimali vardır.
  2. Satış için kullanılan platforma ödenecek üyelik ya da satış bazlı komisyon ücreti elde edilecek kar oranlarını düşürmektedir.
  3. Satıcı çeşitliliği çok fazla olduğu ve ürün fiyatları bireysel belirlendiği için düşük kar oranları ile çalışmak gerekebilir.
  4. Satıcı ve alıcı arasında güven oluşması diğer e-ticaret modellerine göre daha zordur.

C2C ile B2B Arasındaki Farklar Nelerdir?

Bu iş modelleri arasındaki ana fark B2B iş modelindeki e-ticaret iki farklı şirket arasında gerçekleşirken C2C iş modelinde tarafların her ikisi de tüketici potansiyelinde olabilecek bireylerdir.

Ayrıca farklı yasal gereklilikler, fiyatlandırma yöntemleri, satış kapasitesi ve alıcının satıcıya olan güven seviyesi de iki iş modeli arasında farklılık gösterir.

c2c ve b2b farkı

B2B ve C2C iş modellerinin bu farklarını ayrıntılı bir şekilde maddeler halinde inceleyelim:

  • B2B iş modelinde şirketler arasında anlaşmalar yapılır ve yasal evraklar düzenlenir. C2C iş modeli için bu gereklilikler yoktur.
  • Şirketler arası ticaret modeli olan B2B’de fiyatlandırma için finans bölümü çalışmalar yaparak maliyetin üzerine çıkıp kar elde edecek şekilde fiyat belirler. Bireysel satış yapılan C2C modelinde tüketici potansiyelinde olan satıcı istediği fiyatı belirleyebilir.
  • Şirket için yapılacak alımları bireysel bir tüketici alımından çok daha fazla olacağı için B2B iş modelinin satış hacmi C2C’den fazladır.
  • Şirketlerin organizasyonel yapısında satış ya da satın alma departmanında iş yükü birçok kişiye bölünürken C2C iş modelinde tüm işlerle sadece satıcı ilgilenir.
  • B2B iş modelinde ticaret esnasında gerçekleşebilecek olumsuzluklar büyük anlaşmaların feshine neden olup büyük zarara uğratabilir. C2C ticarette gerçekleşebilecek olumsuzlukta kayıp küçük miktarlardadır.
  • C2C iş modelinde büyük başlangıç sermayesi gerekmez. B2B’de ise şirketleşmek başlı başına bir maliyettir.
  • B2B iş modeli ile çalışan şirketlerin giderleri çok daha fazla olur, C2C iş modelinde vergi kesintileri ve genel giderler düşüktür.